lørdag 19. november 2011

18 - Hva med periodisk faste?

I dag fikk jeg inn 2 økter.
Den første joggeøkta før frokost var ikke akkurat hard. endte opp med å gå 1,5km og bare skravle med hun jeg gikk sammen med. (det er jo det som er faren med å trene 2 og 2). Hun var syk, så det var derfor vi tok det rolig.
En litt bedre og mer svett økt ble det før middag! Da jogget jeg den vanlige runden, brukte ca 45-50 minutter, og det var ganske deilig. For nå kan jeg kjenner så utrolig stor forskjell fra de første gangen jeg jogget den samme løypa, ikke snakk om at jeg hadde klart å jogge så lang og lenge i ett strekk for 1 mnd siden.
Deilig er det!!

Jeg har lest litt om Periodisk faste på Fittnessbloggen.no, kommer til å lese litt mer der videre også, for jeg syns det høres ut som en god plan. Faste i 14-16 timer og spise 2-3 måltider i løpet av de siste 8-10 timene.
Syns dette høres greit ut, og jeg tror jeg kan klare å følge det lett.
Første måltidet blir frokost, andre blir lunsj og tredje blir middag, da får jeg 3 måltider inn på 7 timer. Et annet alternativ er 1:Lunsj, 2:Middag 3:Kvelds.. da er det snakk om 3 måltider på 8 timer. På en måte er det fordeler og ulemper ved begge forslagene.

Forslag 1: Jeg kan bli sulten utover kvelden, og hvis jeg har tilgang på søtsaker er det større sjans for at jeg sprekker i løpet av dagen.
Det positive er at jeg kan lett hoppe over lunsjen hvis jeg spiste nok til frokost.
Jeg får også egg til hver frokost hvis jeg vil det.

Forslag 2: Jeg spiser ca 19.30 og det blir antageligvis mindre sjans for småspising senere på kvelden.
Negativt: Jeg kan ikke hoppe over middagen, siden det er det største måltidet og det eneste som er varmt.
Jeg får heller ingen måltider hvor jeg får servert egg.

Dilemmaer og enda flere dilemmaer, men jeg tror jeg kommer til å gå for alternativ 1.
Tenkte jeg skulle prøve meg på det neste uke, og se hvordan det funker sammen med trening og lavkarbokost ellers!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar